• Neszveda Tamás

Stimulánsok, függőségek, rituálék 2. rész

Updated: May 6



Az első részben a legnyilvánvalóbb stimulánst, a koffeint tárgyaltuk ki. Azzal nagyjából ki is merült a legális és valóban hatékony stimulánsok "hosszú" sora, azonban követi a sorban még pár olyan amit sokan úgy vélnek, hogy segít egy jobb edzésben. Valójában hellyel-közzel, közvetett hatással vannak csak a teljesítményünkre, vagy csupán a hisszük, hogy segít. Persze a hit, a legerősebb hatóanyag, így ha eléggé hiszünk benne a vakolat por is segíthet.


Ebben a sorban az első helyezett a zene. A tudomány ennek a működőképességét is elismeri, bár a konkrét teljesítményre nem, de a hangulatra és az arousal szintre valós hatása van, így közvetetten a teljesítményre is hathat.




Rengetegszer hallani, hogy “erre szoktam guggolni” vagy “ez a maxolós zeném”. Mi van, ha valamiért nem tudod a zenéd hallgatni, de guggolni kell? Nem fog menni az edzés? Így elég gyenge lábakon áll a teljesítmény, ha egy akkumulátor vagy egy fülhallgató keresztbe tud tenni.



Ez is egy olyan önmagadnak épített korlát, ami hátráltatni fog csak hosszú távon.

Arról nem is szólva, hogy egy versenyen tuti nem az a zene fog szólni amit te szeretnél, és mégis ott kell a legnagyobbat teljesítened! A régi időkben persze őseink használták a zenét és különböző növényi drogokat, hogy transzba kerülhessenek, de a sportolók esetében, inkább koncentrációra és összeszedettségere van szükség, mint önkívületben hallucinálásra.

Ugyanez igaz az ammóniára, a csapkodásra, és minden más egyedi riuáléra.

A zenénél egy fokkal még gyengébb lábakon áll a vad ammóniázás. Nagyon heroikus ahogy felszívják, aztán vörös szemmel és fejjel hörögnek tőle, de az erőnkre vagy a pillanatnyi teljesítményünkre semmilyen hatása nincs. Viszont nagyon látványos.


Aztán ott van a nyakon csapkodás, pofozkodás, és egyéb a homo erectus létből visszamaradt látványelemek. Nagyon ritka az akire ez a koncentrációt teljesen szétziláló rítus valóban pozitív hatással van. Összesen egy ilyen erőemelőt ismerek személyesen, de szívesen hallanék olyanokról akiknek ez valóban beválik, és próbáltak már valóban koncentrálni egy adott feladatra, és tudják is mi a módja. Arra gondolok, hogy tudják hogyan kell egy feladat közben a pszichénket a jelenben tartsuk, kizárva a félelmeinket és kétségeinket.



Szintén ilyen függőségi viszony amikor csak bizonyos helyen a teremben, bizonyos rúddal és tárcsákkal vagy hajlandó, és tudsz edzeni. Amikor csak egy erőkeret a megfelelő az edzésen, és csak egy pad, akkor óriási gondba kerülsz a verseny napján. Érdemes épp ellenkezőleg cselekedni, és időről-időre kitenni magad nagyon is nem ideális edzés körülményeknek. Ilyen például egy másik terem, esetleg egy szar állvány, üvöltő Baby Sisters, vagy ha azt szereted, akkor Mozart háttérzenének. Így a körülmények nem tudnak majd olyan könnyedén kizökkenteni.


A kiszolgáltatottságon felül ott van még az is, hogy ha nagy adag koffeinnel, bagoly belező metálra edzel minden alkalommal, az egy óriási plusz stressz az edzés terhelésen felül, ami ugyanúgy felgyülik, mint minden más.

Több kutatás bizonyítja, hogy a zenére végzett edzések, ugyan élvezetesebbek, de sokkal fárasztóbbak, mint ha teljes csendben edzenél. Illetve teljes csendben sokkal jobbak a kognitív képességek és a koncentráció, mint bármilyen zenével.



Az edzés közben körül vevő színek is befolyásolják a teljesítményed. Nem véletlen, például, hogy a Grund Zeroban milyen színek dominálnak vagy, hogy milyen színhőmérsékletű és frekvenciájú lámpák világítanak.


Ha ezeket így végigolvastad akkor már jó eséllyel a Te fejedben is megfogalmazódik a kérdés, hogy “akkor mit csináljak?”. A válasz egyszerű. Szüntess meg minden rituálét, és függőséget. Minél kevesebb tényezőtől függsz annál szabadabb vagy, és annál stabilabb a teljesítményed is. Elsőre fura lesz az biztos, de ez ne bátortalanítson el, hamar megszokod, és nagyon hamar élvezni is fogod a nyugalmat. Hosszabb idő után pedig már profitálsz is belőle.


Akkor nyúlj teljesítményt fokozó eszközökhöz amikor VALÓBAN kell. Ha TÉNYLEG padlón vagy valamitől, vagy ha versenyzel. Ott mindent használj fel ami rendelkezésedre áll, és a szabályok megengedik.

Edzésen viszont ha teheted, minél kevesebb koffeinnel, valamilyen semleges hangerejű és tempójú zenére edz, vagy teljes csendben.


Ugyanez a szemlélet igaz szovjet erőemelő módszerre (SZEM) is. A sokszor puritánnak tűnő megoldásokkal William Occam miatt elhíresült "Pluralitas non est ponenda sine neccesitate" avagy " a többletet nem kell bevezetni szükségtelenül" elvét valljuk. Magyarul a legegyszerűbb megoldásokkal és eszközökkel igyekszünk az adott célhoz eljutni, felesleges “fingfűrészelés” és divat diktálta körök nélkül.


Kutatások és cikkek amik az eredeti gondolatmenetet és tapasztalatokat alátámasztják vagy inspirálták, hogy ne csak egy vélemény legyen a fenti írás, mert mint tudjuk az olyan, mint a segglyuk...


https://mp.ucpress.edu/content/ucpmp/20/2/151.full.pdf https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4880552/ https://www.shiftelearning.com/blog/how-do-colors-influence-learning http://www.inquiriesjournal.com/articles/1657/the-impact-of-listening-to-music-on-cognitive-performance https://journals.lww.com/nsca-jscr/fulltext/2012/07000/effects_of_self_selected_music_on_strength,.26.aspx http://www.noiseandhealth.org/article.asp?issn=1463-1741;year=2003;volume=6;issue=21;spage=77;epage=89;aulast=Belojevic


  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle

© 2018 by Neszveda Tamás.