• Neszveda Tamás

MITŐL LESZ HATÉKONY AZ EDZÉS

Updated: Apr 30

Összetett kérdés, azt egyértelműen kijelenthetjük, hogy mitől nem. Ha nem fókuszáltan egy cél, egy sportág érdekében(legyen az erőemelés, az testépítés, vagy kerékpározás) tervezzük az edzésünket akkor gyakorlatilag nem tudhatjuk mit is teszünk magunkat, és hova haladunk.



Amikor egy célnak vetjük alá az tervünket, azt hívják specificitásnak. Tehát ha az erőknet akarjuk fejleszteni akkor minden gyakorlat ezt szolgálja. Ez az alapköve kell legyen az edzésprogramnak, elkezdünk erőemelni.


Ha ez megvan, még mindig mellé lőhetünk ha nem elég nagy a terhelés. Ha ugyanis nem edzünk eleget, megfelelően intenzíven, akkor nem váltunk ki adaptációt. Ezt hívják a túlterhelés alapelvének.

Az ideálisan belőtt terhelést azonban ha nem pihenjük ki, akkor hamar összeburulhat a szépen felépített kis tervünk, szóval gondoskodnunk kell a fáradtság kezeléséről is, úgy, hogy megfelelő mértékű a tervben szereplő volumen és ehhez igazodik a terhelés intenzitása. Illetve, hogy megfelelő mennyiségű pihenő nap legyen beiktatva.


Innentől már csak „apróságokra“ kell figyelni, mint az edzés utáni adaptáció. Ez azt jelenti, hogy elegendő időnek kell eltelnie két edzés között ahhoz, hogy egyrészt az előző edzés terhelése kipihenésre került, ráadásul a jól adagolt túlterhelés hatására adaptáció alakult ki, tehát erősödtünk. Azonban nem telik el olyan sok idő, hogy a terhelés hatása semmissé váljon.


A változatosság, ami a különböző izmok és izületek túlhasználását hivatott megakadályozni azzal, hogy megfelelő időközönként változtatunk a terhelés fajtáján (a specificitás alapelvet továbbra is szem előtt tartva)


Aztán ott a periodizáció aminek a segítségével tudjuk befolyásolni, hogy az izomtömegünket, az erőnket, vagy a csúcsteljesítményünket szeretnénk-e az adott időszakban feljeszteni.


Végül az egyéni különbségek alapelve, ami azt a célt szolgálja, hogy ha már minden alapelvet betartva stimmel a programunk, akkor olyan gyakrolatokat válogassunk össze, ami nekünk kifejezetten a leghatékonyabb. Ezt persze, csak több éves edzésmúlttal lehetséges.

Ezek az alapelvek mentén, működő képes edzéstervet lehet készíteni, olyat amivel lehet is fejlődni.

(A képen a hölgy egy svéd európa bajnok, és világbajnoki ezüstérmes erőemelő, Isabella von Weissenberg) #powerlifting #benchpress #squat #deadlift #periodization #specificity

  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle

© 2018 by Neszveda Tamás.