• Neszveda Tamás

MAXOLJ MINDEN NAP! - LEHET ÉRTELME?


Erősen megosztó téma és nagyon keveset kutatott terület, de Mike Zourdos kutatott egy kicsit az ügyben, ezt tolmácsolnám nektek egy tömörebb formában.


Miről is van szó?

Az elmélet nagyon egyszerű. Az erőemelés lényege a versenyben csúcsosodik ki, ahol az egy ismétléses teljesítményünknek kell a lehető legnagyobbnak lenni a három fogásban. A specificitás alapelve pedig kimondja, hogy abban vagy jó amit gyakorolsz. Ha pedig legtöbbet az egy ismétlésed (1RM) 70%-ába guggolsz ötöket, akkor abban leszel a legjobb. Ha pedig minden nap maxolsz akkor abban leszel a legjobb. Ez az elmélet.



Hogyan is zajlik ez pontosan?

  • Heti HÉTSZER edzel!

  • Ha a guggolás maxod szeretnéd erősíteni akkor minden nap guggolsz. Minden nap guggolsz egy napi maxot, ami nem azt jelenti, hogy egyéni csúcsot döntesz minden nap, hiszen az lehetetlen hanem, hogy az adott napi erőszinted maxát guggolod. (RPE 9,5-10, vagy 0,5-0 RIR) Fontos, hogy a bukást minél inkább kerülni kell, egy ilyen rendszerben óhatatlanul becsúszik majd egyszer-egyszer, de mindenképp minimalizálni kell.

  • Ezután természetesen, hogy meglegyen a terjedelem ami az izmaid fenntartásához kell megcsinálod a backoff szetteket, pl: 5x3@85% (az aznapi maxból számítva)

  • Utána megcsinálod a szintentartó edzésed a többi fogáshoz is.


Mit fogsz tapasztalni?

🤬 Tömören, megjárod a poklot. Mindened fájni fog. 🤮 A ciklus végére fizikálisan és mentálisan is kiégsz kicsit. 📈 A napi teljesítményed hullámzó lesz, de egy emelkedő trendet fogsz tapasztalni.


Mik az előnyei?

Az adott fogásban rövid idő alatt szignifikáns fejlődést tapasztalunk majd. A kutatásban amit végeztek ezügyben, világversenyeken is résztvevő erőemelőkkel, egy hónap alatt 6-11%-os erőnövekedést tapasztaltak. A náluk kevésbé a képességeik csúcsán járó atléták ennél még többet is fejlődhetnek a segítségével, ha minden rendben zajlik.


Mik a hátrányai?

  • Nem való akárkinek. Kifejezetten magas szintű versenyzőnek tökéleteshez közeli technikával is rendkívül kockázatos, mivel a mindennapos maximális terhelés, bármilyen apró technikai hibát azonnal megbosszul, így komoly tudás nélkül rendkívül sérülésveszélyes.

  • Nem önálló stratégia az edzéshez, tehát nem csinálhatod évekig, de hónapokig se, teljesen kiégené az idegrendszert, csupán egy felkészülés intenzitás fázisa lehet egy verseny előtt, maximum 4-6 hét.

  • Képtelenség egynél több fogásra alkalmazni, így ha a példánál maradunk, és a guggolást szeretnénk felhozni, akkor azt eléggé meg lehet tolni vele, de még szakértő edző segítségével is csak szinten tartani lehet a másik két fogást.


Konklúzió

Nagyon gyengén kutatott terület, de az eddigi eredmények alapján kimondható, hogy az erőemeléssel foglalkozók 98%-ának nem érdemes próbálkozni vele annak ellenére, hogy valid módszer lehet. Egyszerűen túl magas a kockázata a sérülésnek, bár ezzel együtt nagyon nagy fejlődést igér az adott fogásban. Ezen kívül elképesztő mentális felkészültséget és hatalmas technikai tudást is igényel.


KUTATÁS:http://www.redalyc.org/html/3092/309245773040/


Egyéb referenciák:http://psycnet.apa.org/record/1993-40718-001 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2038162/ https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=27875635


#powerlifting #benchpress #squat #deadlift #sportscience

  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle

© 2018 by Neszveda Tamás.